See veebileht kasutab küpsiseid (cookies).

Jätkades TJO Konsultatsioonide veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Tutvu meie andmekaitse põhimõtetega.

Peamise sisu sektsioon

Konsultant kirjutab: Millised on Eesti firmade tulevikuväljavaated?

Jussi Onoper
Juhatuse esimees, konsultant ja koolitaja

Eesti “oma Nokia” otsingud jätkuvad…

Neil, kel parasjagu ei ole piisavalt palju riskikapitali ja/või puuduvad säravad ideed uute läbimurrete tarvis, tuleb keskenduda ellujäämisele ja konkurentsivõime tõstmisele. Üksnes majanduskasvule lootmine meid ilmselt mõnda aega ei aita. Mida siis teha?

Strateegilised valikud

Faktiks jääb asjaolu, et masstoodangu valmistamine kolib üha madalamate kuludega riikidesse. Erand tehakse vaid siis, kui kohalikud ettevõtted leiavad konkurentsieeliseid, mis aitavad madalatest kuludest üle olla. Olgu nendeks siis kiirus, paindlikkus, kohalike olude parem arvestamine või midagi muud. Eesti ettevõtted peavad leidma endale uued eelised.

Kui need eelised seostuvad üksnes sisenõudluse parema rahuldamisega, siis riigil tervikuna sellest palju kasu ei ole ja varem või hiljem leiame end kõik raskest seisust.

Palju on kõlanud üleskutseid: “Loobugem sisetarbimise kasvatamisest ja suunakem tähelepanu ekspordile!”. Igati õige, kuid kuidas seda tegelikkuses ellu viia? Ei maksa unistada, et eksporditurgudel ootab keegi Eesti tooteid nagu printsi valgel hobusel.

Eksporditurgudel edu saavutamiseks tuleb pead murda ja mõelda välja see, millega suudaksime turgusid positiivselt üllatada. Ei pea just “rehapappi tegema”, kuid eestlastel on seni paljudes valdkondades leidunud piisavalt nutikust ja läbilöögivõimet. Paraku viitsitakse mõnikord mõelda vaid lühikese perioodi peale, st lahendatakse lähiaja küsimused, kuid pikaajalise mõjuga otsused jäetakse tegemata.

Ekspordivõime vajab arendamist ja strateegilist planeerimist

On olemas palju näiteid ettevõtete kohta, kes on suutnud sisetarbimise toitmisest üle saada ja kellel on õnnestunud eksporditurgudel kliente oma toodete eelistes veenda. Tulemuseks on eksporditurgudel normaalsete tellimuste võitmine, mis on reeglina Eesti harjumuspärastest tellimustest märksa suuremad… See toob vajaduse need tellimused kenasti täita. Sugugi mitte kõik ettevõtted ei ole selleks valmis. Üldistatud kujul on sellisesse olukorda sattunud ettevõttel mitu valikut:

  1. Unustada koduturg ja keskenduda eksporditellimuste täitmisele. Muidu tore, aga kui midagi eksporditurul peaks ebaõnnestuma, siis võib ettevõttel suhteliselt täbarasti minna. Seejuures ei pea põhjus sugugi peituma organisatsioonis, võtame kasvõi Venemaaga seonduvad sündmused, islamiusuliste solvumiste jms rahvusvaheliste turgudega seonduvad näited.
  2. Unustada eksporditellimused ja kirjutada senine turundus jm arendustöö korstnasse. Sellise valiku tegemine “aitab” ühtlasi ka teiste kaasmaalaste äridele “reklaami teha” stiilis: “Ärge neilt tellige, nagunii hüppavad alt ära”.
  3. Muuta oma müük, teenindus, varustus, arendus, tootmine, laomajandus, logistika jm funktsioonid tulemuslikumaks, langetada strateegilised valikud, millega tasub lühikeses ja pikas perspektiivis ise tegelda ja milliseid teenuseid/protsesse oleks targem sisse osta.
  4. Üheks täiendavaks võimaluseks on ühistegevus Eesti konkurentide ja partneritega ja saada tellimuste täitmisega kenasti hakkama, sillutades teed tulevikku. See aga eeldab eestlaslikust kadedusest ja põikpäisusest üle saamist.

Loomulikult on valikuid veel. Ja see, millise valiku igaüks teeb, jääb tema otsustada. Loodetavasti on see õige ja sellest võib tulevikus positiivseid edulugusid rääkida.

Kokkuvõte

Olen veendunud, et Eesti tuleviku eduvalemiks on:

  1. strateegiliselt ratsionaalsete otsuste langetamine, milles seisnevad meie konkurentsieelised ja milliseid teenuseid tasuks teistelt sisse osta
  2. ekspordimahtude kasvatamine – seda nii toodete, kuid miks mitte ka tarkvara jm eksporditavate teenuste osas
  3. pidev töö tootmise ja ka teiste valdkondade töökorralduse efektiivsuse tõstmisega – seni oleme teiste riikidega võrreldes ikka suhteliselt madalal järjel, kuid potentsiaali on tegelikult päris palju. Kui suudame ära kasutada oma arvuti- ja e- ning m-rakenduste lembuse ja ka tegeliku kasutamise, siis võiksime päris kiiresti edasi areneda. Peame oma väiksust selge tugevusena ära kasutama ja mobiilse ning ühtse tegevusega tugevuseks muutma.

TJO Konsultatsioonid on seni olnud toeks enam kui 100 strateegilise arengukava ja/või ekspordiplaani väljaarendamise ning paljudel juhtudel ka elluviimise juures. Tagantjärele on hea vaadata, kui palju on õnnestunud kunagisi unistusi (unistustena tunduvaid tulevikuplaane) tegelikkuses teoks teha.

Oluline on võimalikult varakult endale strateegilises plaanis selgeks teha, mida tahame tulevikus saavutada ja alustada kavandatu elluviimisega. Nii jõuame kindlamini (ja kiiremini) kohale. Seejuures ei tasu alahinnata võimalust kaasata ka mõtlemis- ja planeerimisprotsesside või efektiivsuse suurendamise tagamiseks professionaalseid koostööpartnereid. Rahalises mõttes tuleb see ettevõttele enamasti märksa soodsam, kui võtta arvesse ka katsetamiste teel saadud sageli küllaltki kulukaid õppetunde…

Tunned teema vastu huvi?