Juhtimissüsteemid rahvusvaheliste standardite alusel (ISO 9001, 14001 jt)
Juhtimissüsteem on organisatsiooni töökorraldus, mis aitab tagada püstitatud eesmärkide järjepideva saavutamise. See eeldab protsesside ja protseduurireeglite läbimõtlemist, kokkulepete saavutamist ja nendest kinnipidamist. Juhtimissüsteem võib hõlmata erinevaid valdkondi: kvaliteedijuhtimine, keskkonnajuhtimine, töötervishoid ja -ohutus, infoturve, tootmisohje, tarneahel, varahaldus, talitluspidevus jne. Igal tegutseval organisatsioonil on oma juhtimissüsteem olemas, kuid iseküsimus on selle läbimõelduse, dokumenteerituse ja süsteemsuse aste. Tihti võetakse aluseks mõne rahvusvahelise standardi nõuded (n.ö “ISO standardid”), millel põhinedes saab organisatsiooni sertifitseerida. Levinuimaks juhtimissüsteemi standardiks on ISO 9001. Sertifikaat on aga usaldusväärsuse kinnitus, mis avab tihti “uksed” nii rahvusvahelistel äriläbirääkimistel kui ka riigihangetel osalemiseks. Rahvusvahelistele nõuetele vastava juhtimissüsteemi väljaarendamine ei ole iseenesest keerukas, tuleb vaid saada aru nõuete sisust ning leida oma organisatsioonile sobilik lahendus.
Eesmärgid
Konsultatsiooniprojekti tavapäraseks eesmärgiks on tagada organisatsiooni hästitoimiv töökorraldus, mis täidaks ühtlasi ka rahvusvahelisi nõudeid. Kliendi soovist sõltuvalt võib eesmärgiks olla ka juhtimissüsteemi viimine tasemele, mis on samaaegselt vastavuses ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 vm standardite nõuetega ning valmis sertifitseerimiseks rahvusvaheliselt tunnustatud sertifitseerimisorgani poolt.
Konsultatsiooniprojekti sisu
Reeglina toimub konsultatsiooniprojekti raames kombinatsioon väljaõppest, nõustamisest ja audititest. Pakume välja lahenduse töötada partnerluses ega kavatse lihtsalt pakkuda valmis dokumentatsioonikomplekti. Usume kindlalt, et mistahes juhtimise edukas rakendamine õnnestub vaid siis, kui organisatsioon pühendab end projektile ning rakendamine hõlmab organisatsioonisiseselt kõiki juhtimistasandeid. Projekti lõppresultaadiks on välja arendatud rahvusvahelistele standardi nõuetele vastav juhtimissüsteem, mis on valmis sertifitseerimiseks sertifitseerimisorgani poolt. Konsultatsiooniprojekt on reeglina jaotatud neljaks etapiks:
Ajagraafik
Projekti kestvus sõltub organisatsiooni suurusest, tegevusvaldkonnast, olemasoleva juhtimissüsteemi tasemest, töötajate võimekusest ja paljudest muudest teguritest. Üldiselt on juhtimissüsteemide arendusprojektide periood 3-4 kuust kuni 12 kuuni.
Enamlevinud juhtimissüsteemide standardid
- ISO 9001 nõuetele vastav kvaliteedijuhtimissüsteem
- ISO 14001 või EMAS nõuetele vastav keskkonnajuhtimissüsteem
- ISO 45001 nõuetele vastav töötervishoiu- ja ohutuse juhtimissüsteem (varem OHSAS 18001)
- ISO 27001 nõuetele vastav infoturbe juhtimissüsteem
- ISO 22000 nõuetele vastav toiduohutuse juhtimissüsteem (võimalikud ka FSSC, IFS, BRC standarditele vastavad juhtimissüsteemid)
- ISO 50001 nõuetele vastav energiajuhtimissüsteem
- ISO 13485 nõuetele vastav meditsiiniseadmete tootmise kvaliteedijuhtimissüsteem
- IATF 16949 nõuetele vastav autotööstuse tarnijate kvaliteedijuhtimissüsteem
- ISO/IEC 17025 nõuetele vastav labori kvaliteedijuhtimissüsteem
- ISO 22301 nõuetele vastav talitluspidevuse juhtimissüsteem
- ISO 28000 nõuetele vastav tarneahela turbe juhtimisüssteem
- ISO 37001 nõuetele vastav altkäemakusvastane juhtimissüsteem
- ISO 55001 nõuetele vastav varahalduse juhtimissüsteem
- ISO 41001 nõuetele vastav tugikeskkonna haldamise juhtimissüsteem
- SA 8000 nõuetele vastav sotsiaalse vastutuse juhtimissüsteem
- AQAP-2110, AQAP-2120 või AQAP-2130 nõuetele vastav kaitsetööstuse tarnijate kvaliteedijuhtimissüsteem
- IFS HPC nõuetele vastav tooteohutuse juhtimissüsteem
- EL nõuete ja CE-märgistusega seotud tootmisohje ja sisekontorolli süsteem (FPC ehk Factory Production Control)